Étkezési tanácsok kismamáknak

Kismamaként aranyos a gömbölyű nagy pocak, büszkén mutogatjuk, ám szülés után a megmaradt hájtömeg annál kínosabb, minél több marad belőle. Sajnos még most is általános felfogás az, ha valaki terhes lesz, akkor kettő helyett kell ennie. Ezt hallhatod az anyukádtól, az anyósodtól, és minden ismerős arra törekszik, hogy kismamaként (kisbabád fejlődése érdekében) minél többet egyél.

terhes étrend, kismama receptek, kismama étrendA legtöbb kismamát kényezteti a párja, örülnek a leendő nagyszülők is, ezért krémessel, kedvenc sütikkel bombázzák a terhes kismamát. A kilók pedig pillanatok alatt észrevétlenül szaporodnak. Pedig ennek egyáltalán nem szabadna így történnie.

A kismama táplálkozása befolyásolja a baba fejlődését, egészségi állapotát, és bizony kihathat a szülés időpontjára és lefolyására is. Emellett egy túlsúlyos kismama számos betegségnek van kitéve, nehezebben mozog, hamar elfárad, így nem sok energiája marad a szülésre. A túlsúly illetve az elhízás növeli a terhességi cukorbetegség, a magas vérnyomás, a húgyúti fertőzések valamint a szülési komplikációk fellépésének kockázatát.

Természetesen a kismamának a bizonyos tápanyagtöbbletre szüksége van magzatának a fejlődéséhez, ill. a szervezetében bekövetkező változások miatt is. A súly gyarapodása akkor ideális, ha egyenletes, s a terhesség végére nem haladja meg az eredeti testsúly 15–18 %-át (ez körülbelül 8–11 kg).

A Testtömegindex kalkulátor BMI segítségével ki tudod számolni ideális testsúlyodat>>

Jó-jó, azért ne kövezz meg! Terhesként ellenállni a csábításnak dupla kínzás, hisz kívánsz mindent, amit meglátsz. De minden egészségtelen és hízlaló ételnek megvan az egészséges alternatívája. Mellesleg az is fontos, hogy egyszerre ne egyél nagy mennyiségeket, inkább több részre oszd el az aznapi “betevőt”. Naponta ötszöri hatszori étkezések az ideálisak, ugyanis a hasüreg térfogata a magzat növekedésével egyre csökken. Ha egy-egy alkalommal nagyobb mennyiséget eszel, a gyomor annyira kitöltődik, hogy nyomhatja a mellüregi szerveket. Nehezebben kapsz levegőt, feljöhet a sav stb.

10 + 1 Tipp a kismamák étkezésére:

  1. Cukor helyett fogyassz inkább mézet, steviát vagy xilitet. Ezek természetes édesítők, és nem emelik meg a vércukorszintet hírtelen, egyenlegesen szívódnak fel.
  2. Vörös húsok helyett inkább a csirkehúst részesítsd előnyben. Elkészítésekor ne panírozd, hanem különböző fűszerekkel készítsd el, így változatossá teheted.
  3. Különböző margarinok helyett inkább teavajat használj. Még mindig jobb választás, mint az “állományjavítókkal, ételfestékkel feldúsított víz” azaz a margarin. (Próbáld ki egy forró serpenyőben, mi marad a margarinból.)
  4. Napraforgó olaj helyett inkább használj Extra szűz olívaolajat. (Vigyázz, ez is hamisítják már!)
  5. Többször egyél naponta. Ez megelőzi a farkaséhséget is.
  6. Nasi és édesség helyett készíts gyümölcssalátát, rágcsálj sajtot, diót. Ehetsz aszalt gyümölcsöket, de ne sokat, mert magas a cukortartalmuk.
  7. Kerüld a lisztes dolgokat, főleg a péksüteményeket, kenyérféléket. A kenyeret felválthatod puffasztott búzával vagy puffasztott rizzsel, a Norbi féle kifejezetten finom.
  8. Kerüld az alkoholos italokat! Azért néha belefér egy kis vörösbor, vagy egy citromos sör!
  9. Azért ne kínozd magad! Ha már nem bírsz ellenállni, néha bűnözhetsz. Hetente egy alkalommal a kedvenc csokidból vagy süteményedből ehetsz egy keveset!
  10. Igyál naponta legalább két liter vizet. Legjobb a tisztított víz az ásványvizek helyett! Kerüld a rostos vagy szénsavas üdítőket. Ezek is tele vannak cukorral, még a 100%-os gyümölcslevek is!

+1 Tipp

Gyógynövényteákkal nem csak a folyadékot tudod pótolni, de a terhességgel járó kellemetlenségeket is ellensúlyozhatod:

Szüléskönnyítő málnalevél tea: vajúdás könnyítésére, a 36. héttől napi 2 csésze fogyasztása kifejezetten ajánlott.

Álmatlanságra hársfa tea: a terhesség során gyakran előforduló álmatlanság ellen, lefekvés előtt ajánlott fogyasztani.

Emésztést segítő borsmenta és fodormenta tea: hányinger ellen, segíti az emésztést, magas ásványi anyag és vitamin tartalma van.

Immunrendszer erősító csipkebogyó tea: magas C-vitamin tartalma miatt növeli az immunrendszer ellenálló képességét.

Hányinger elleni komló tea: csökkenti a terhességgel összefüggő reggeli hányingert.

Vashiányra csalántea: enyhíti a terhesség során kialakuló vashiányt.

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

*

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>